De luchthaven moet straks een nieuwe milieuvergunning voor 20 jaar aanvragen.
De luchthaven zegt een milieuvergunning te willen voor 7.500 nachtvluchten (nu zijn dat er 900 per jaar).
Wat vindt u van de uitbreidingsplannen van de luchthaven?
Nachtvluchten geleidelijk laten stijgen
In tegenstelling tot de vorige jaren, zorgen de nachtvluchten vandaag in Oostende voor geen hinder meer. Ik weet waarover ik praat, mijn huis ligt immers vlak onder een belangrijke aanvliegroute. Als het zorgt voor extra tewerkstelling in onze regio, ben ik voor een beperkte toename van het aantal nachtvluchten. Het zou al te gek zijn om extra vliegtuigen en bijhorende nieuwe jobs af te staan aan Wallonië en Frankrijk. Al zijn er natuurlijk grenzen aan de groei. Ik pleit hier zeker niet voor een oncontroleerbare groei,maar voor een geleidelijke, duurzame stijging van de nachtvluchten op de luchthaven. Dan kan er tijdig bijgestuurd worden."
Dagvluchten belonen met premies
Het ideale zou zijn vliegtuigen die geen lawaai maken. In dat geval kan iedereen slapen, worden de economische belangen niet geschaad en blijven de jobs bewaard. Een dergelijke luchthaven is echter Utopia, dus het wordt water in de wijn doen voor allebei, want de keuze is verscheurend. Ofwel liggen we wakker van het lawaai, ofwel liggen we wakker omwille van het feit dat we geen werk hebben. Van één ding ben ik zeker. De luchthaven van Oostende-Brugge is een enorme toegevoegde waarde voor de hele regio, en op zulke dingen moeten we zuinig zijn, want zoveel luchthavens zoals die in Oostende zijn er niet meer. Het is aan ons om een keuze te maken.
Wakker van lawaai of wakker wegens geen job
Als we van Oostende een economische welvarende regio willen maken, dan is de uitbreiding van de luchthaven een extra troef. Ik denk daarbij aan de uitbouw van congrestoerisme. Voor de omwonenden van de luchthaven is het natuurlijk niet aangenaam om hun nachtrust en veiligheid nog meer verstoord te zien. Daarom zijn er strenge veiligheidsmaatregels nodig, en moeten de toestellen die op Oostende landen in de eerste plaats veilig en gebruiksvriendelijk zijn. Bovendien stel ik mij vragen over het nut van nachtvluchten. Kan de Vlaamse overheid via aanmoedigingspremies of vermindering op de landingsrechten de dagvluchten niet aanmoedigen?