Stadsbestuur brengt advies uit over nieuwe milieuvergunning voor de luchthaven.
Stad wil beperking nachtvluchten
In een advies aan het provinciebestuur over de nieuwe milieuvergunning voor de luchthaven vraagt het stadsbestuur om het aantal nachtvluchten te beperken tot 730 per jaar of gemiddeld twee per nacht. Dat is strenger dan de huidige 1.230 vluchten die nu nog tussen 23 u. en 6 u. zijn toegelaten. Een quotum voor het aantal dagvluchten vraagt de stad niet, wel dat overleg wordt gepleegd telkens er een betekenisvolle groei komt.
In het najaar moet de provincie een nieuwe milieuvergunning afleveren die in 2005 ingaat voor een periode van 20 jaar. De omwonenden dienden al 235 individuele bezwaarschriften en drie petitielijsten, samen goed voor 78 bezwaren in. Het College van Burgemeester en Schepenen hield dinsdagmiddag een extra vergadering om haar standpunt te bepalen. "Wij vinden dat de luchthaven realistisch moet blijven", vat Miroir het standpunt van het stadsbestuur samen. Wat de nachtvluchten betreft, blijft de stad bij haar advies dat bij de vorige milieuvergunningsaanvraag werd gegeven. Dat is strenger dan wat uiteindelijk werd vergund."Nu zijn er 900 nachtvluchten per jaar toegelaten voor vliegtuigen zwaarder dan zes ton en 330 nachtvluchten voor toestellen van minder dan zes ton", aldus schepen van Leefmilieu Yves Miroir. "Wij vragen andermaal om dat aantal te beperken tot maximum 730 per jaar of gemiddeld twee per nacht. Wel vinden we dat militaire- en oefenvluchten moeten meegeteld worden bij het berekenen van dit quotum en niet onder een uitzonderingsmaatregel vallen.
Totale hinder mag niet stijgen
"De milieuraad adviseerde om nachtvluchten gewoon te verbieden, maar dat lijkt ons niet realistisch. Sommige intercontinentale vluchten moeten voor een bepaald uur vertrekken, anders raken ze door de hitte niet meer in de lucht. Maar dat betekent dat ze niet anders kunnen dan 's nachts in Oostende aankomen."
Overleg bij de groei
Voor de dagvluchten vraagt de stad geen maximum, wel "structureel en permanent overleg voorafgaand aan iedere betekenisvolle groei". "We spreken ons niet uit over een aantal omdat de kwaliteit van de vliegtuigen alsmaar verbetert en er dus meer vluchten mogelijk zijn zonder dat de hinder daarom toeneemt", legt Miroir uit. "Belangrijk voor ons is dat de totale hinder niet stijgt. Ook vragen we dat de luchthaven al het mogelijke doet om de reukhinder door kerosine te beperken. Proefdraaien en taxiën dient zoveel mogelijk beperkt te worden. En we willen dat nagegaan wordt of de vliegtuigen niet gesleept kunnen worden van en naar de landingsbaan achter de Oostendse Hallen in plaats van te taxiën."Verder wil het stadsbestuur dat geen oppervlaktewater wordt afgevoerd naar de aangrenzende kreek van De Kalkaert, "In het water dat afloopt van de landingsbanen zitten ook producten als antigel", aldus Miroir. "In De Kalkaert komt een uitzonderlijke schelpensoort en daardoor ook een specifiek soort vogels voor, wat we willen beschermen. Daarnaast vragen we ook om de verlichting te herdenken en terug te brengen tot het niveau van de omgeving. Zeven hoge verlichtingspylonen geven nu heel veel licht, maar daarvan gaat veel verloren."
Vergunning overtreden
Schepen Miroir erkende dat de luchthaven de lopende milieuvergunning in 2003 had overtreden. "Preventief werkt zo'n vergunning niet", aldus Miroir. "De cijfers zijn nog maar bekend en maatregelen zijn nog niet uitgesproken, maar ik ga er toch van uit dat de Vlaamse overheid nu gaat bijsturen," Tegen de duur van de milieuvergunning - 20 jaar - maakt de stad Oostende, in tegenstelling tot de Middelkerkse collega' s, geen bezwaar. "Die lange termijn is juist de beste garantie dat alles op een realistisch niveau kan blijven", vindt Miroir, "In de toekomst kan de toestand alleen maar verbeteren."