Uitspraken door voor en tegenstanders
De luchthaven (1)
Een lezer uit Aartrijke schreef in De Zeewacht van 21 mei dat niet de luchthaven van Oostende, maar onder meer de luchthaven van Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten de werkelijke draaischijf is van illegale wapentransporten. Dat klopt. Afgezien van een nog beperkte band met Sharjah, is Oostende voor illegale wapentrafiek lang niet meer het organisatiecentrum. Dat is het geweest rond de jaren 1995 – 1997. Een behoorlijk aantal van de malafide maatschappijen ooit in Oostende gevestigd en – na naamswijziging – van hun opvolgers is uitgeweken naar Sharjah. Dat was zo in het recent verleden voor Ducor, Air Cargo Plus en Interflight en ook onlangs nog voor Johnsons Air. Niemand zal er om treuren. Toch verkiezen nog enkelen in Oostende te blijven rondhangen. Dat alle klachten en ongunstige meldingen omtrent de luchthaven door sommigen worden afgedaan als laster en leugens, is misschien begrijpelijk. Correct is iets anders. Al wie terecht aanklaagt, wordt heden door de overheid en allen die baat hebben bij een nietsontziende luchthaven als herrieschopper gecriminaliseerd. Dat was reeds sinds lang voorspelbaar. Ofwel wordt er gedreigd met een rechtsgeding waarvan niets in huis komt. Anderen criminaliseren doet men altijd, als men zelf tekort schiet in dergelijke argumentatie en enkel nog valse noten op zijn zang heeft.
Frans Vandewalle, Oostende
Luchthaven (2)
Met de verkiezingsstunt van Vlaams minister van Mobiliteit Gilbert Bossuyt werd de nieuwe ILS op baan 08 van de Oostendse luchthaven ingehuldigd. Uit het MER (Milieueffectenrapport), dat naar aanleiding van de bouwaanvraag in 1999 werd opgemaakt, bleek dat de milieuwinst van het navigatiesysteem heel beperkt zou zijn. Toch werd het peperdure apparaat geplaatst. Het is enkel nuttig in de helft van de bewegingen, namelijk bij de landingen. Vanuit milieuoogpunt en in het belang van de omwonenden zou de overheid strengere regels kunnen opleggen voor het opstijgen van vliegtuigen. Bijvoorbeeld zou ze, bij geen wind of matige staartwind, de vliegtuigen kunnen verplichten richting zee op te stijgen om dan zo vlug mogelijk naar rechts af te draaien en Middelkerke te vermijden. Dit kost helemaal niets! Men heeft het echter niet zo opgelegd. Het is namelijk niet leuk voor de klanten! Het ILS is er niet voor de omwonenden maar als dressing op de verkoopsalade van een bijna failliete luchthaven. Een luchthaven die zich als peperdure opgesmukte oude vrijster wanhopig probeert te verkopen.
Jaques Denecker, Oostende
Luchthaven (3)
Een lid van de milieuoverlegraad van Oostende deelt laconiek aan uw krant mede dat de nachtvluchten afgeschaft moeten worden omdat de milieuoverlegraad in een advies als dusdanig heeft beslist. Die milieuverenigingen beweren dat zij de omwonenden van de luchthaven vertegenwoordigen. Wat een arrogantie. Ik heb zelf jaren in de aanvliegroute van de luchthaven gewoond en ik ken er een pak mensen die voor de uitbreiding van de luchthaven zijn. De stille meerderheid van Oostende is voor de verdere ontwikkeling van de luchthaven. Een bepaalde milieuvereniging beweert dat de heer Vanspauwen jaarlijks 1.250.000 ton vracht wil binnenhalen. Indien die vereniging de stukken goed heeft gelezen, zou ze weten dat het bereiken van dit tonnage eventueel voorzien wordt voor 2024. De luchthaven streeft volgens de aanvraag van de milieuvergunning naar een tonnage van 750.000 ton, die eventueel gehaald zou worden in 2014. Die mensen vergeten dat de vliegtuigen steeds stiller worden. Thans komen er Stage 3 en Stage 4 toestellen. Deze laatste worden binnen enkele jaren algemeen. Later volgen er ongetwijfeld nog stillere vliegtuigen. Mensen die de zestiger en zeventiger jaren gekend hebben, weten dat de hinder van vliegtuigen drastisch is verminderd. Men kwam toen bv ’s winters oefenen met Caravelles, Boeing 707 Stage 1, BAC-1-11 die om de 10 minuten brullend over Stene vlogen.Enkele politici doen mee met de hysterie van die verenigingen. Vergeten die politici dan niet dat de groei van de luchthaven werk betekent voor geschoolde en hooggeschoolde mensen? Met Plassendale alleen zal het werkloosheidsprobleem in de regio niet worden opgelost. De werkloosheid die Oostende en omgeving teistert, kan maar opgelost worden door een combinatie van Plassendale, de uitbreiding van hert toerisme, de uitbreiding van de haven en de uitbreiding van de luchthaven. Waar is de tijd dat de politici om het hardst riepen om werkgelegenheid in eigen streek. Dat was toen de tijd dat de landende en opstijgende vliegtuigen duizend maal meer kabaal maakten dan de piekperiode van Ilyushin 76 van enkele jaren geleden. Maar werk was toen nog belangrijk.
Johan Ingels, Oostende
Luchthaven (4)
Waar is men toch mee bezig? De regio Oostende heeft een potentiële banenmoter in huis en men weet niet beter dan tientallen jaren na elkaar deze luchthaven negatief in het nieuws te brengen. Week in, week uit hoort en leest men tegenstrijdige berichten. Als de luchthaven wil groeien, komen er acties. Als er te weinig vliegtuigen komen, komt men in actie. Als een “halve gare” stuntprijzen lanceert van Oostende naar Londen staat men te juichen. Als dezelfde lijn weer stopt is men plots zo begaan met de luchthaven. De besluiteloosheid rond de luchthaven spant de kroon. Wél nachtvluchten, geen nachtvluchten … Puntpiste, geen puntpiste … Geen wonder dat serieuze luchtvaartbedrijven niet naar Oostende komen of na een paar maanden weer vertrekken. Een serieus plan ontbreekt van de overheid om de luchthaven met succes te exploiteren en te laten groeien.Als luchthavendirecteur Gino Vanspauwen plannen naar de toekomst ontvouwt, dan bibbert de politiek. Waarom? Op logistiek- en transportvlak kan de regio Oostende een Europese draaischijf worden. Ik schreef dit al eerder. Waarom ziet men dit niet? Een luchthaven speelt hierin een belangrijke rol. Iedere regio die zichzelf respecteert, zou blij zijn met een luchthaven. Maar Oostende verbrast de hare en laat onder de aanvliegroute zelfs huizen bouwen. Als men deze luchthaven weg wil, dan men het dan duidelijk zegt. Binnen drie maanden kan dit geregeld zijn. Oostende zal als stad heus niet ophouden te bestaan. Maar als men de luchthaven open wil houden, dat men dan voortvarend, eerlijk en besluitvaardig is. Het woord is aan de politiek. Een beetje van dit en een beetje van dat is nu toch wel voorbij.
Henk de Bruin, Rotterdam