Waanzin om te bouwen bij de luchthaven
Tussen de Prins Roselaan en de Duinkerkseweg in Mariakerke komen er straks 500 nieuwe woningen. De gemeenteraad zette vrijdag het licht op groen voor de nieuwe verkaveling.
Waanzin”, zegt de oppositie bij monde van Groen!-raadslid Will Inghelbrecht en Geert Lambert (Spirit). “We laten toe om te bouwen waar de hinder van de luchthaven het grootst is.”
Vrijdag legde het schepencollege aan de gemeenteraad het Bijzonder Plan van Aanleg 107 voor. Het plan voorziet in de bouw van 500 nieuwe woningen op een terrein van 25 hectare aan de oefenrenbaan. De nieuwe verkaveling stootte echter op fel protest vanuit de oppositie. "De nieuwe verkaveling komt er binnen de geluidscontouren van de mensen die door de luchthaven potentieel ernstig gehinderd zijn. Dat vind ikzelf niet uit, maar dat. komt letterlijk uit het advies van de luchthavendirectie aan de stad Oostende", stelt Will Inghelbrecht.
Grote hinder
Volgens de milieuvergunning - die overigens binnenkort afloopt – mogen er geen mensen meer bijkomen die hinder ondervinden van de luchthaven. "Maar die nieuwe verkaveling ligt pal in de zone waar de hinder het grootste is. Als we toelaten dat er daar gebouwd wordt, krijg je automatisch heel wat mensen die hinder van de luchthaven ondervinden", zegt Inghelbrecht. "Bovendien zul je ook een pak mensen extra krijgen die hinder ondervinden van de kerosinegeur. Ook dat staat in het advies van de luchthaven aan de stad. Het is waanzin dat we nu zouden toelaten om te bouwen aan de Prins Roselaan."
Fouten uit verleden
Will Inghelbrecht krijgt steun van senator Jaen-Marie Dedecker (VLD): "We leggen de kiem voor nieuwe klachten", vindt Dedecker. Ook volksvertegenwoordiger Geert Lambert (Spirit) kan er niet bij dat er nabij de luchthaven straks 500 woningen bijkomen. "We hebben altijd gezegd dat we in het verleden fouten hebben gemaakt door toe te laten om te bouwen onder de startbaan. Het actiecomité dat hierdoor ontstaan is, hebben we zelf in de hand gewerkt. Rondom de luchthaven zal er altijd hinder zijn. En de mensen die straks aan de Prins Roselaan komen wonen, zullen straks de eerste klagers zijn. Je mag hen nog zo verplichten om hun woningen te isoleren, of je mag het nog 1.000 keer in de akte laten opnemen dat er hinder zal zijn, maar het is in die nieuwe wijk dat je de eerste protestaffiches tegen de luchthaven zal zien. Mensen die vooraf alles geweten zullen hebben, zullen straks de grootste roepers worden."
"De mensen die er straks komen wonen, zullen de grootste roepers zijn"
Het stadsbestuur verdedigt bij monde van schepen Bart Bronders de nieuwe verkaveling. Oostende heeft nood aan nieuwe woningen en nieuwe gezinnen. Het is gemakkelijk om te spreken vanuit de oppositie. We hebben niet de bedoeling om de kool en de geit te sparen, maar als stadsbestuur moeten we een compromis maken tussen het ideale en het praktische. En wat is het nut om de stad te verfraaien als er geen mensen zijn die hier kunnen wonen. Hinder zal er inderdaad zijn, maar dat is er ook in Mariakerke, Raversijde en Stene. Dan zouden we ook die wijken moeten onteigenen." Bronders wijst er ook op dat er een nieuw park als bufferzone gecreëerd zal worden."