Voor de uitbating van de luchthaven Oostende-Brugge zijn zowel de haven van Oostende als Zeebrugge kandidaat
Voor de exploitatie van Ostend Airport hebben “Haven Oostende”, MBZ die de Zeebrugse haven uitbaat, WVI de West-Vlaamse Intercommunale en een privé-partner hun kandidatuur ingediend.
Johan Vande Lanotte, Oostendse havenvoorzitter, heeft dit maandagavond bekendgemaakt te Oostende. Het is de eerste maal dat het autonoom gemeentebedrijf Haven Oostende en de NV die de Zeebrugse haven uitbaat op zo’n schaal gaan samenwerken.
Om bepaalde redenen wil Vande Lanotte de naam van de privé-partner nog niet vrijgeven. De bedoeling van de privatisering is het tot stand brengen van een rendabele exploitatie waarbij het aantal jobs op de luchthaven tot 700 kan stijgen.
Bedoeling is dat het aantal oefenvluchten vermindert. Vande Lanotte verwacht in de nieuwe constructie waarbij Haven Oostende er een nieuwe dochteronderneming bij krijgt, veel soelaas van Jetair, Thomas Cook en MK Airlines.
Er wordt gestreefd naar een algemene verhoging met 50%, voor vracht komt dit neer op 150.000 ton en voor passagiers op 225.000.
Het is de bedoeling dat Haven Oostende voor een periode van 4 à 5 jaar hoofdaandeelhouder blijft. De procedure tot het oproepen van kandidaten voor de uitbating van de luchthaven zou deze maand nog van start moeten gaan, de Vlaamse regering zou in het voorjaar een beslissing moeten nemen.
Johan Vande Lanotte ontkende dat er plannen zijn om na verloop van tijd, het grondgebied van de luchthaven om te vormen tot woongebied.