Kruis- of puntpiste
WILOO vzw beweert dat de luchthaven een tweede landingsbaan wenst en dat er om die baan aan te leggen 2.400 woningen zouden moeten worden onteigend waardoor Raversijde en Leffinge van de kaart zouden verdwijnen.
Deze bewering berust op een studie van BIAC NV naar aanleiding van de uitbreidingsplannen van DHL.
Deze laatste eist twee startbanen.
In haar studie schreef BIAC NV dat Oostende om DHL te kunnen ontvangen twee kruisstartbanen nodig had en daarvoor 2.400 woningen zouden moeten sneuvelen.
Dit plan gaat niet door.
De luchthaven heeft wel een tweede baan nodig in de vorm van een kruis- of puntpiste.
Daarvoor moeten geen woningen worden onteigend.
Het idee van een puntpiste werd destijds door het vorige bestuur van WILOO vzw gelanceerd.
De tweede baan zou Stene voor het grootste deel ontlasten van de hinder die sommigen daar beweren te hebben.
Trouwens de ILS op de baan 08 is klaar, men moet enkel wachten tot de nog resterende caravans op de "De Kalkaert" weggenomen zijn.
Van zodra de ILS 08 in gebruik is kunnen 40% van de landingen gebeuren op voornoemde baan.
Ik moet tevens opmerken dat niet alleen jonge piloten oefenvluchten uitvoeren.
Alle piloten, oud of jong, ervaren of onervaren dienen een aantal checks te doorlopen.
Het grootste gedeelte wordt thans op simulatoren gedaan.
Johan Ingels