Crash MK Airlines
Naar aanleiding van de crash van MK Airlines wil ik toch even dit nageven.
Dat er negatieve reactie zou komen op dit ongeval daar waren we zeker van.
Dat Oostende een wereldstad is dat weten we nu ook, Oostende was nipt ontsnapt aan een ramp toen Air Memphis niet kon opstijgen in Cairo, nu is Oostende weer nipt ontsnapt aan een ramp toen de MK Airlines niet kon opstijgen in Halifax, als je WILOO mag geloven reikt Oostende dus van Cairo tot Halifax, ja ik weet het dit klinkt belachelijk, maar het zijn hun beweringen.
In eerste instantie gaan onze gedachten en ons medeleven naar de slachtoffers en hun families.
We houden er ook rekening mee dat de startbaan in Oostende 500 meter langer is dan in Halifax, dit zou wel eens het verschil kunnen gemaakt hebben tussen veilig kunnen opstijgen en een crash.
We zijn er vrijwel zeker van dat de bemanning al het nodige gedaan heeft om het toestel veilig in de lucht te krijgen, het is maar al te gemakkelijk om kritiek te leveren, piloot en co-piloot moeten soms op fracties van een seconde beslissingen nemen zonder voorafgaandelijk te weten of deze beslissingen juist zijn, er is geen tijd voor herkansingen op deze kritische momenten.
Wat hen overkomen is daar kunnen we nu enkel maar naar gissen, is het een technisch defect of het noodlot, onderzoek zal dit uitwijzen.
Eens te meer blijkt dat een veiligheidszone in het verlengde van de startbaan geen luxe is, misschien zal Stad Oostende ooit eens inzien dat het bebouwen van deze zones absoluut verkeerd is.
Mocht er ooit een puntpiste komen dan zullen ze daar misschien rekening houden.
Het is nooit te laat om tot inzichten te komen.
Ik ben er vrijwel zeker van dat veel mensen dezelfde mening toegedaan zijn, ze mogen hun mening gerust overmaken aan ons (info@replo.be).
Frank