Wenst de milieu-overlegraad wel werk in de regio????
Betreft: Luchthaven Oostende-Brugge
Geachte Heer,
een lid van de milieuoverlegraad van Oostende deelt laconiek aan uw krant mede dat de nachtvluchten op de Oostendse luchthaven moeten worden afgeschaft omdat de milieuoverlegraad in een advies als dusdanig heeft beslist. De milieuverenigingen beweren dat zij de omwonenden van de luchthaven vertegenwoordigen.
Wat een arrogantie. Ik heb zelf jaren in de aanvliegroute van de luchthaven gewoond en ik ken er een pak mensen die voor de uitbreiding van de luchthaven zijn. De silent majority van Oostende is voor de verdere ontwikkeling van de luchthaven. Een bepaalde milieuvereniging beweert dat de heer Vanspauwen jaarlijks 1.250.000 ton vracht wil binnenhalen.
Indien die vereniging die stukken goed heeft gelezen zou zij weten dat het bereiken van dit tonnage eventueel voorzien wordt voor 2024. De luchthaven streeft volgens de aanvraag van de milieuvergunning naar een tonnage van 750.000 ton die eventueel gehaald zou kunnen worden in 2014.Die mensen vergeten dat vliegtuigen steeds stiller worden. Thans komen er stage3 en Stage4 toestellen, deze laatste worden binnen enkele jaren algemeen.
Later volgen ongetwijfeld nog stillere. Mensen die de zestiger en zeventiger jaren gekend hebben weten dat de hinder van vliegtuigen drastisch is verminderd (men kwam toen ’s winters oefenen met Caravelles, Boeing 707 Stage 1, BAC-1-11 die om de tien minuten brullend over Stene vlogen).
Enkele politici doen mee met de hysterie van die verenigingen. Vergeten die politici dan niet dat de groei van de luchthaven werk betekent voor geschoolde en hooggeschoolde mensen. Met Plassendale, dat op zichzelf een prachtig project is, alleen zal het werkloosheidsprobleem in de streek niet worden opgelost.
De werkloosheid die Oostende en omgeving teistert kan maar opgelost worden door een combinatie van Plassendale, de uitbreiding van het toerisme, de uitbreiding van de haven en van de luchthaven.Waar is de tijd dat de politici om het hardst riepen om werkgelegenheid in eigen streek, dat was toen de tijd dat de landende en opstijgende vliegtuigen tienduizend maal meer kabaal maakten dan in de piekperiode van de Ilyushin-76 van enkele jaren geleden. Maar ja werk was dan nog belangrijk.
Hoogachtend,
Johan Ingels