Problemen met toestellen die op Oostende vlogen
Kwatongen beweren dat er sinds 1996 reeds 17 toestellen die frequent of sporadisch op Oostende vlogen gecrashed zijn te wijten aan een technisch defect.Uit hun woorden kan worden afgeleid dat zij de luchthaven van Oostende hierdoor onveilig vinden.
Opzoekingen hebben deze lijst opgeleverd.
30 jun 1996: 5X-JON tijdens de landing is het toestel door stormwind uit balans gebracht en heeft een vleugel de grond geraakt; geen technisch defect.
17 dec 1996: 9G-MKD heeft tijdens de landingsprocedure bomen geraakt waardoor onderdelen aan de vleugel beschadigd werden het toestel heeft een nieuwe landingsprocedure ingezet maar reageerde niet naar behoren en landde 250 meter voor de landingsbaan, het toestel kreeg en technisch defect nadat het de bomen geraakt had.
16 jan 1997: P4-OOO het rechter hoofdlandingsstel brak tijdens de landing.
07 aug 1997: N27AU het toestel werd verkeerd geladen en kwam na het opstijgen uit balans en stortte neer, geen technisch defect.
10 mar 1998: SU-PBA het toestel raakte na het opstijgen de lichten op het einde van de baan en stortte neer, reden niet juist gekend.
17 jul 1998: UR-UCI heeft tijdens de landingsprocedure een heuvel geraakt.
14 nov 1998: 5N-VRG verloor een motor tijdens de vlucht en heeft een noodlanding gemaakt, doordat de hydraulica niet meer naar behoren werkte, is het toestel gestopt voorbij de landingsbaan, technisch defect.
07 feb 1999: 9G-ROX door een aantal technische defecten heeft het toestel zijn startprocedure afgebroken en is tot stilstand gekomen voorbij het einde van de startbaan, hier mag terecht gezegd worden dat het toestel niet in orde was, maar het vloog toen al een hele poos niet meer op Oostende.
16 okt 1999: 9G-REM het toestel crashte tijdens de landing, oorzaak niet juist gekend.
30 apr 2000: N800WR het toestel heeft tijdens de landing aquaplaning gedaan en is in het Victoriameer “gestopt”.
18 apr 2001: UR-78821 het toestel kreeg een foutieve brandmelding in een motor, de start werd afgebroken, maar het toestel kon niet tijdig stoppen. Technisch defect ???
07 sep 2001: TN-AGO het onderstel is gebroken.
27 nov 2001: 9G-MKI het toestel is tijdens de landingsprocedure te vroeg aan de grond gekomen en is in stukken gebroken.
07 feb 2002: UR-LIP is te pletter gevlogen in het Atlas gebergte op een hoogte van ongeveer 3000 meter.
26 mei 2002: 9Q-CKK neergestort tijdens de landingsprocedure.
07 nov 2002: 4K-AZ21 niet tijdig kunnen stoppen.
08 dec 2002: RA-76758 beschadigd door een tyfoon.
Wat blijkt uit deze lijst is dat er slechts een aantal toestellen die op de Oostendse luchthaven aandeden aan hun einde gekomen zijn door technische defecten.
Balans:
5 toestellen hadden één of meerdere technische defecten.
P4-OOO: rechter hoofdlandingsstel
5N-VRG: motorophanging
9G-ROX: meerdere defecten
UR-78821: foutieve brandmelding
TN-AGO: landingsgestel
Er moet hierbij gemeld worden dat van de ongevallen er zich twee voorgedaan hebben te Oostende.Het incident met de SU-PBB (geslaagde noodlanding met defect neuslandingsgestel) en de ZS-OOS (afgebroken startprocedure door het binnenvliegen van een vogel in een motor) zijn niet hernomen in de bovenstaande lijst, omdat zij beschouwd worden als een incident zonder gevolgen.
Frank