Luchthaven Oostende-Brugge haalde in 2005 positieve verkeersresultaten
"Officiële mededeling door de directie van de internationale Luchthaven Oostende-Brugge"
JAARCIJFERS VAN DE VRACHT - NIEUW REKORD QUA VOLUME OP DE INTERNATIONALE LUCHTHAVEN OOSTENDE-BRUGGE
Het vrachtvervoer in 2005 steeg met 10,9% vergeleken met 2004 nl. 108.260 ton voor het jaar 2005 t.o.v. 97.582 ton in 2004.
De jaarcijfers van de vracht nl. 108.260 ton betekenen een nieuw rekord qua volume op de luchthaven tegenover het vorige recordjaar 1999 zijnde 107.985 ton.
Het aantal passagiers steeg met 13,4% nl. 126.144 in 2005 t.o.v. 111.275 in 2004.
In 2005 waren er minder bewegingen dan in 2004. In 2005 noteerden we 25.132 bewegingen t.o.v. 32.982 in 2004 zijnde een daling van 23,8%.
Het beleid van de luchthavenautoriteiten is niet enkel op ongebreidelde groei gericht maar wenst een uitstekend evenwicht na te streven tussen economische succesparameters en ecologische succesparameters.
Dat de stijging van de vrachtcijfers gepaard is kunnen gaan met een daling van het aantal bewegingen is dan ook geheel in lijn met de nagestreefde principes van duurzame ontwikkeling.
Zoals uit bovenstaande statistische gegevens blijkt, gingen zowel de passagiers- als de vrachtcijfers in 2005 fors omhoog.
Qua vrachtomzet werd zelfs het record van 1999 gebroken.
REPLO vzw kan alleen maar de behaalde resultaten toejuichen en hoopt dat de genomen koers een vaste trend wordt in de komende jaren.
De tegenstanders van de luchthaven, met name Wiloo vzw, hebben meteen via de pers een aantal negatieve bedenkingen gepubliceerd om de positieve gang van zaken te minimalizeren.
Alhoewel de vrachtcijfers zeer concreet zijn, betwijfelt Wiloo de positieve invloed op de tewerkstelling.
Hierbij wenst REPLO vzw toch een en ander in zijn juiste context te plaatsen:
In 2005 werd het leeuwenaandeel van de vracht met widebodies (B-747/DC-10/MD-11) vervoerd, elk goed voor gemiddeld 70 ton.
Resultaat: in 2005 werd meer vracht gevlogen met minder toestellen, die daarenboven milieuvriendelijker zijn (stage III).
De anti-luchthaven lobby zou tevreden moeten zijn, dat de bewegingen drastisch gedaald zijn met minder polluerende vliegtuigen. Of wenst Wiloo terug te keren naar de toestand van 1999 ? De logica ontbreekt volledig in hun redenering.
De werkelijke verbetering is echter, dat met ongeveer een gestabiliseerde tewerkstelling, een hogere omzet bereikt werd. Dit betekent meer efficiëntie met bestaande middelen en werkkracht.
Ook de transitvluchten betekenen tewerkstelling: alhoewel hierbij geen of weinig vrachtbehandeling dient te gebeuren, verschaft elk transiterend toestel werk aan zowel de overheid als de privaatsector. Ieder toestel doet beroep op verkeerscontrole, veiligheidsdiensten, luchthavenpolitie, douane, afhandeling, brandstofbevoorrading, catering, klein technisch onderhoud, e.d. Daarbij komt nog extra werk voor toeleveringsbedrijven zoals taxis, hotels enz...
Tevens werd in de overheidsdiensten gerationaliseerd.
Enkele bestaande en nieuwe bedrijven hebben echter in de periode 2002-2005 hun personeelsbestand uitgebreid.
Als de trend zich in de komende jaren voortzet, kan verwacht worden, dat een grotere trafiekomzet extra jobs zal creëren. De uitbreidingsplannen van MKA en de vestiging van afhandelingsbedrijf Flight Care wijzen reeds in die richting.
Touroperators TUI en Thomas Cook hebben immers beslist om in 2006 nieuwe bestemmingen aan te doen.
Uiteraard wordt van de bevoegde instanties verwacht dat zij in 2006 een agressief commerciële politiek voeren, om de nu reeds bestaande positieve vooruitzichten te overtreffen met het aantrekken van nieuwe vast klanten.
Hiertoe wenst REPLO vzw hen alle succes toe!