Gevaar verbod op nachtvluchten voorlopig geweken
Op 12 December 2002 werd bekend gemaakt, dat Vera Dua, Vlaams minister van leefmilieu, daags nadien op de ministerraad van de Vlaamse regering, een beslissing zou proberen door te drukken, om vanaf 2004 in Vlaanderen geen nachtvluchten meer toe te staan.
In werkelijkheid werd met deze beslissing hoofdzakelijk Ostend Airport bedoeld, aangezien Antwerpen ‘s nachts gesloten is en Wevelgem slechts occasioneel op aanvraag gedurende de nacht open is.
Vrijdag de 13de dreigde bijgevolg een zoveelste rampdag voor Oostende te worden.
De procedure was in feite een listige zet vanwege het groen kabinet Dua:
- de groenen zagen met deze beslissing de kans om Oostende de genadeslag toe te dienen, mochten de verkiezingen in 2003 zodanig uitdraaien, dat ze in de toekomst geen machtspositie meer zouden hebben;
- men maakte misbruik van een onvoorzichtige verklaring van Steve Stevaert enkele weken geleden, dat het ‘s nachts openhouden van Oostende “waanzinnig veel geld kost”.
(achteraf, mede door toedoen van REPLO, de luchthavendirectie van Oostende en andere instanties, heeft het kabinet Stevaert ingezien, dat een nachtsluiting meer nadelen dan voordelen zou bieden).
- Vera Dua maakte tevens misbruik van het dossier “nachtvluchten in Zaventem” om Oostende erbij te betrekken. De situatie op beide luchthavens is echter totaal verschillend.
Te Oostende zijn reeds sedert 2 jaar slechts gemiddeld 2 vluchten per nacht toegestaan met toestellen die voldoen aan de Europese geluidsnormen.
Dit laatste werd naar onze mening voorbarig beslist zonder wetenschappelijke grond, maar uit zuiver politiek oogpunt.
- De door Vera Dua vooropgestelde maatregel is in strijd met de Europese normen en zelfs nog strenger dan vanaf 1 juli 2003 voorziene geluidsnormen van het federaal kabinet van verkeer.
- Voor de luchthaven te Oostende kwam de Dua-maatregel als een dondrslag bij heldere hemel.
Sommige tegenstanders van de luchthaven echter bleken echter voorkennis van de beslissing te hebben.
De toepassing van het vooropgesteld besluit zou voor vaste klanten van Oostende een grote troef weggenomen hebben. De nachtopening van de luchthaven is van onmisbaar belang voor de aanvoer van verse producten zoals groenten, fruit, bloemen en vis.
De beperking tot uitsluitend dagvluchten zou deze vaste klanten doen beslissen hun vluchten naar andere luchthavens te verplaatsen. Er zijn voldoende kapers op de kust om onze trafieken over te nemen.
Een automatisch gevolg van een nachtsluiting zou resulteren in nieuwe ontslagen in de privé-sector en overplaatsingen in overheidsdiensten : totaal nog eens een 30 % verlies van arbeidsplaatsen op de luchthaven.
De luchthaven en REPLO stonden bijna voor een onmogelijke taak om nog iets te redden.
Gelukkig hebben, op enkele uitzonderingen na, wakkere politici ingezien welk gevaar voor Ostend Airport dreigde. Vanuit alle politieke partijen (uitgenomen uiteraard de groenen) werd tegen de maatregel van Dua gereageerd.
Ook de Kamer voor Handel en Nijverheid en REPLO hebben via de pers geprotesteerd.
Onmiddellijk hebben de bestuursleden van REPLO de koppen bijeengestoken en zijn ze tot de actie overgegaan: verschillende ministeries, syndicale organisaties, de Provincie-Gouverneur, GOM W-Vl, parlementsleden, en REPLO-contacten werden op de hoogte gebracht van onze argumenten om de katastrofale beslissing af te keuren.
Op 13 december heeft de Vlaamse regering de beslissing uitgesteld tot woensdag 18 december.
Van het kort respijt dat verleend werd, heeft REPLO nuttig gebruik gemaakt om alle betrokken instanties aan te spreken om hun invloed aan te wenden teneinde de Dua-maatregel ongedaan te maken.
Op 18 december 2002 heeft de Vlaamse regering de wijze beslissing genomen om de vooropgestelde maatregel af te keuren.
REPLO houdt eraan iedereen te bedanken voor hun inzet om de belangen van de luchthaven en zijn werknemers te verdedigen.
Zonder de tussenkomst van alle instanties, die voor dit dossier aangesproken werden, zag de toekomst er zeer somber uit voor Ostend Airport.
REPLO rekent op alle plaatselijke en regionale beleidsmensen, parlementsleden, syndicale en socio-economische organisaties, om samen ondubbelzinnig te werken aan een heropleving van Ostend Airport. Het ernstig werk moet nu beginnen want met mooie woorden alleen bereikt men niets.
REPLO dringt aan, dat nu eindelijk het lang beloofde nieuw management aangesteld wordt.
De nieuwe manager moet ongeremd over de meest uitgebreide commerciële bevoegdheden kunnen beschikken om binnen een redelijke termijn nieuwe arbeidsintensieve trafieken naar Oostende aan te trekken.
REPLO waarschuwt echter voor voorbarig optimisme en raadt aan om waakzaam te blijven .
Nieuwe Vlaamse geluidsnormen, die eventueel als pasmunt kunnen gebruikt worden in het kader van de vliegroutes in Zaventem, kunnen nog altijd nadelig zijn voor Oostende.
De mogelijkheden van Ostend Airport moeten maximaal kunnen benut worden, zonder verdere of nieuwe beperkingen, zodat dit de rentabilieit ten goede komt.
Het Bestuur van REPLO vzw