Ostend Airport heeft de helft meer vracht dan vorig jaar
Volgens de luchthavenmanager Gino Vanspauwen draait de luchthaven Oostende-Brugge goed. Het aantal passagiers is met 6,9% gestegen tegenover vorig jaar en het vrachtcijfer met 50% en dit allemaal terwijl het de luchthaven niet gemakkelijk gemaakt wordt als daar zijn; harde concurrentie, actiegroepen, en strenge milieunormen die stokken in de wielen steken.
Het floppen van de Turks-Nederlandse maatschappij Corendon zou volgens henzelf te wijten zijn aan een gebrek aan medewerking van de luchthaven. De Heer Gino Vanspauwen laat ons anderzijds weten dat het contract die Corendon voorgelegd heeft onaanvaardbaar is, de luchthaven moest zo’n slordige 223.000 € op tafel leggen en Corendon wilde een rechtstreeks duel met Jetair aangaan door op dezelfde dag naar dezelfde bestemming te vliegen.
Wie weet komt er hier nog wel een staartje aan.
Niettegenstaande heeft de luchthaven dus een stijging van 6,9% voor passagiersvervoer en dit is hoofdzakelijk te wijten aan Jetair en TUI, die dit jaar op verschillende bestemmingen vliegen naar het Middellandse Zee-gebied en de Canarische Eilanden, dit met vliegtuigen met volle bezetting, dit is beter dan de bezetting van 80% van de low cost carier Ryanair die vond dat 80% bezetting onvoldoende was.
Lijnen met low cost carriers koopt men zegt de Heer Vanspauwen, dit via subsidies of lage tot zelfs geen landingsrechten, je kan daarin meegaan tot op een bepaald niveau, hij verwijt Ryanair niets en blijft erbij dat er nog steeds een markt is die kan concurreren met de Eurostar.
Het succesverhaal van de luchthaven van Charleroi is te danken aan het luchtvaartbeleid van het Waalse Gewest en de financiële middelen die ervoor vrijgemaakt worden, het is duidelijk dat hij hiermee een knipoog geeft naar het Vlaamse Gewest.
Geloof het of niet maar we behoren tot de acht snelst groeiende luchthavens ter wereld. We zijn als kleine luchthaven serieus gegroeid en de winsten die we hieruit hebben zullen geïnvesteerd worden in de luchthaven zelf, namelijk loodsen en veiligheid. Wat anderen ook beweren, veiligheid staat boven alles en als we de grote toestellen willen houden moeten we een brandweer van categorie 9 houden.
Onder meer dank zij de luchtvaartschool van de KHBO zien wij de toekomst positief tegemoet.
“We zijn begonnen met nat hout te verzamelen, nu is het droog en hebben we hout voor een mooi en warm haardvuur, de warmte zal volgen” aldus Gino Vanspauwen.