Luchthaven Oostende-Brugge mocht vandaag een IL-76TD-90VD ontvangen
Sinds 13 oktober 2005 had men op de Oostendse luchthaven geen IL-76 meer gezien of gehoord. Vandaag, 18 mei 2007, kwam daar verandering, althans op het zien van een Il-76, van horen was er niet veel sprake. Zelfs met de straalomkeerders open was het nog moeilijk te geloven dat er net een IL-76 geland was. De eerste commerciële vlucht met dit type toestel dateert van juni 2006.
Reden tot dit alles is dat het toestel met andere motoren uitgerust is, namelijk Awiadwigatel PS-90.
De PS-90 bestaat in drie varianten, PS-90A, PS-90A-76 en PS-90A2.
PS-90A
Dit is de oorspronkelijke motor en is de krachtbron voor de IL-96-400, de Tu-204-100/200 en de Tu-214.
PS-90A-76
Deze aanpassing werd speciaal gedaan om de D-30KP motoren van de IL-76 te vervangen. De IL-76 met deze motoren krijgt een nieuwe typenaam namelijk IL-76TD-90VD, hij is veel stiller, economischer en heeft een grotere actieradius en zeer belangrijk, mag overal komen. Het toestel hoort thuis in de Stage 4 categorie, met andere woorden bij de stilste toestellen.
PS-90A2
Dit is een verbeterde versie van de PS-90A.
We mogen gerust stellen dat dit een mijlpaal is voor de luchthaven.
Op de foto's is het verschil tegen over de oude motoren duidelijk te zien