Nieuwe MK Airlines meteen grootste op Ostend Airport
OOSTENDE - De Ghanese luchtvaartmaatschappij MK Airlines verhuist omwille van de interessantere condities van het Britse Manston naar Oostende. De firma verhandelt 38.000 ton per jaar in Groot-Brittannië, bijna de helft van de goederen die op Oostende verhandeld worden door alle andere maatschappijen samen. Maar MK Airlines vliegt met oude vliegtuigen en heeft een slechte reputatie met drie zware crashes in de afgelopen tien jaar, waarbij diverse doden vielen.
Met het oog op de verhuis, kocht MK Airlines onlangs de afhandelingsmaatschappij Race Cargo, met vestiging op Oostende. MK is immers al sinds april dit jaar op zoek naar een nieuwe - lees: goedkope - luchthaven, nadat Manston de tarieven aanzienlijk de hoogte indreef.
"Als belangrijkste operator op de luchthaven van Manston, had MK Airlines sinds 1999 een lange-termijn contract", zegt Steve Anderson van MK Airlines. "Die overeenkomst is pas halverwege. De beslissing van de luchthaven op de prijzen halverwege te herzien - een prijsstijging die aanzienlijk is - dwingt ons uit te wijken."
Ook in Oostende wordt MK in een klap de grootste maatschappij. Ze was eerder al actief op de luchthaven van Oostende, waar bloemen en verse waren uit Afrika werden aangevlogen en machineonderdelen terug gingen richting Afrika.
Luchthavenmanager Gino Van Spauwen van de Oostendse luchthaven is tevreden met de komst van MK en verwacht dat de ene maatschappij het tonnage met ruim 50 procent zal doen toenemen. "Die aanzienlijke toename zal uiteraard werkgelegenheid meebrengen," aldus Van Spauwen.
De actiegroep Wiloo is niet te spreken over de nieuwe klant op Ostend Airport. "Het is overduidelijk dat MK Airlines alleen naar Oostende komt omwille van de dumpingprijzen. Het zijn toch de Belgische belastingsbetalers die voor het verlies van de luchthaven opdraaien," aldus Luc Daivier van Wiloo. "MK Airlines vliegt trouwens ook met oude, lawaaierige en onveilige DC8 en Boeing 747-toestellen."
Op 15 februari 1992, 17 december 1996 en 27 november 2001 verongelukte telkens een van de toestellen van het bedrijf, telkens in Nigeria, waarbij zowel aan boord als op de grond slachtoffers vielen. Het bedrijf is voorlopig niet zinnens om 's nachts op Oostende te vliegen.
Bron: Het Nieuwsblad
Bedenking: het is niet wonderlijk dat WILOO weeral eens kommentaar moet geven, wat hadden we anders verwacht, ze zouden beter eerst leren degelijke kommentaar te geven en de feiten in hun juiste context te plaatsen.
MK Airlines hun toestellen zijn niet zoals beweerd verouderd, merk op dat de meeste B-747 vrachttoestellen van diverse maatschappijen van het type -200 zijn. De DC-8's zijn Stage3 en zijn conform aan de ICAO-normen.