Oostende: Paars-Groen blundert te land, ter zee en in de lucht
De N-VA Oostende-Westhoek, de N-VA Oostende en N-VA Vlaams volksvertegenwoordiger Jan Loones hekelen het paars-groene beleid, zowel federaal als Vlaams, inzake de evoluties in recente prangende Oostendse dossiers: te land (het spoor), ter zee (Hooverspeed) en in de lucht (Ostend Airport).
Oostende, gelegen in een arrondissement dat al zo hard moet knokken op gebied van tewerkstelling, mocht reeds rake klappen incasseren bij de zo roemloze teloorgang van de Oostendse trots van weleer: de RMT (Regie Maritiem Transport).
En de geschiedenis herhaalt zich.
Inderdaad, het trieste verhaal van het personenvervoer over zee wordt verder geschreven, nu ook de verbinding Oostende-Dover met de Hooverspeed wordt stopgezet, met opnieuw ontslagen (waaronder ex-RMT-ers).
Vanaf nu zullen de Vlamingen zich in het Frans moeten wenden tot Calais om nog in Engeland te geraken, en zal de toerist de weg naar Oostende alweer wat moeilijker vinden.
Als het beleid de kanaalverbinding tussen Oostende en de Britse kust belangrijk vindt, dan moeten daar ook beleidsimpulsen aan gegeven worden.
Ook voor wat betreft de toekomst van de Oostendse luchthaven is het onzekerheid troef.
Ondanks diverse tussenkomsten van Jan Loones bij minister Stevaert om duidelijkheid te scheppen aangaande de toekomst van de Oostendse luchthaven, zo bijvoorbeeld met een voorstel tot het eindelijk aanstellen van een degelijk commercieel management, blijft men maar aanmodderen in dit dossier.
De Oostendse luchthaven lijkt de laatste tijd wel de inzet van gehakketak tussen de excellenties, gepaard gaande met tegenstrijdige commentaren binnen een zelfde partij omtrent pro of contra de luchthaven.
Stellen dat het voortbestaan van de Oostendse luchthaven afhangt van die paar nachtelijke vrachtvluchten is uiteraard hilarisch. Als de luchthaven staat of valt bij de goodwill van enkele maatschappijen voor vrachtvluchten, dan toont dit duidelijk aan dat het beleid gefaald heeft.
Tenzij een ernstig en toekomstgericht beleid gevoerd wordt, dreigt ook hier een catastrofe,
N-VA Oostende-Westhoek vraagt dat het Vlaams beleid eindelijk haar verantwoordelijkheid opneemt, met een degelijk luchthavenbeleid en bijkomende mogelijkheden en middelen voor de Oostendse-luchthaven.
En tenslotte verliest Oostende zijn rechtstreekse treinverbinding naar Duitsland.
Als gevolg van de nieuwe hogesnelheidslijn Leuven-Luik verdwijnt de klassieke IC-trein met rechtstreekse verbinding Oostende-Keulen: een zware prijs voor die luttele 8 minuten winst door de HST.
Reizigers, vertrekkend vanuit Oostende, zullen vanaf nu enkel nog via een overstap in Keulen geraken.
Ook andere regio’s dan Luik hebben recht op snelle treinverbindingen.
Kortom, zowel te land, ter zee als te water is Oostende het slachtoffer van een gebrek aan een doordacht, toekomstgericht beleid van paars-groen.
Namens het N-VA bestuur Oostende-Westhoek
Het N-VA bestuur Oostende
N-VA Vlaams volksvertegenwoordiger Jan Loones