Nachtvluchten zijn nodig
Mening van de SP.A bij monde van Vice-Premier Johan Vande Lanotte
De luchthaven zorgt opnieuw voor discussie. U verdedigt het voortbestaan ervan. Is de luchthaven dan echt een belangrijke economische factor?
“Op dit moment niet. Voor nieuwe bedrijven die zich in Oostende vestigen, zoals onlangs het logistiek park, is het wel belangrijk dat er een luchthaven is. En in totaal werken er om en bij de 400 mensen, maar dat is niet genoeg. De luchthaven is dus vandaag zeker geen economische factor. Maar het kan wel een troef worden voor de toekomst. En iedereen die ooit gekaart heeft weet dat je geen troef weggooit.”
Hoe kan die troef uitgespeeld worden?
“In de eerste plaats door duidelijke milieuafspraken. De luchthaven kan niet groeien als de omwonenden niet weten waaraan zich te houden. Voor ons is dit duidelijk: gemiddeld twee bewegingen per nacht en bovendien meer bewegingen als het ILS eindelijk af is. Een tweede voorwaarde is de aanstelling van een nieuwe beheerder. De Vlaamse regering heeft de procedure daartoe opgestart en we hopen dat nu vlug duidelijk wordt wie de luchthaven zal leiden. De nieuwe beheerder moet ook duidelijk scheppen inzake de tewerkstelling. Hoeveel mensen werken er juist op de luchthaven? Hoeveel brandweerlui? Hoeveel leden van de federale politie, bedienden, arbeiders van de handling werken er? Deze cijfers moeten vlug duidelijk worden en wij gaan er dan van uit dat de doelstelling is om op termijn een verdubbeling te krijgen. Dat is moeilijk en ambitieus, maar het moet toch onze doelstelling zijn.”
Tegenstanders zeggen dat de luchthaven te veel kost aan het Vlaams Gewest.
“Dat mensen uit Gent of Antwerpen dat zouden zeggen, daar kan ik inkomen. Maar toch niet de Oostendenaars. De overheid investeert inderdaad in de luchthaven en dat levert zo’n 400 jobs op.
Veel bedrijven van 400 personen zijn er in Oostende niet. Als Oostendenaars zijn we toch slechts bezig als we aan de Vlaamse Regering zeggen dat ze dat geld maar ergens anders moeten gebruiken. Bovendien mag de luchthaven iets kosten. Zelfs de zeehaven van Antwerpen, toch één van de grootste ter wereld, kost miljarden Belgische frank per jaar. De luchthaven van Oostende kost bovendien vooral omdat we milieubeperkingen opleggen. Wij staan achter die beperkingen, maar we zijn logisch en vinden dus niet dat je mag eisen dat de luchthaven rendabel is.”
Zijn die nachtvluchten echt nodig?
“Voorlopig wel. De gebruikers zijn uitgebreid ondervraagd en voor sommige goederen zijn nachtvluchten niet te vermijden. We zouden zeker een derde van de trafiek verliezen als we de nachtvluchten zouden afschaffen.”
Wat vindt U van het idee om er 5.000 woningen te bouwen of een bedrijventerrein te maken?
We hebben vandaag de dag zo’n 150 ha bedrijventerreinen die we aanbieden, vooral in Plassendale. We boeken successen, maar makkelijk is dat niet. Nu zeggen dat we er vlug nog zo’n 300 ha bij doen is niet realistisch. Vijfduizend woningen is mooi, het gaat om twaalfduizend extra mensen. Maar waar gaan die mensen werken, tenzij het allemaal tweede verblijven worden. Ik vind die voorstellen nogal paniekvoetbal. De luchthaven is een troef voor onze stad en wie kan manillen, weet je dat een troef, hoe klein ook, niet zomaar weggooit. Soms moet je wachten tot de laatste ronde om er iets mee te zijn. Het duurt misschien lang maar vroeg of laat zorgt de luchthaven voor tewerkstelling. Trouwens, laat ons ook al de mensen die er nu werken niet vergeten. In een regio als Oostende aan die 400 mensen zeggen dat ze hun job kwijt zijnvind ik onaanvaardbaar !”
Tot slot: komt Ryan Air naar Oostende?
“We zijn momenteel heel druk bezig met de onderhandelingen. Deze verlopen positief. Een definitief resultaat is er nog niet, maar het zou een mooi nieuwjaarsgeschenk zijn mochten we er in januari in slagen om Ryan Air naar Oostende te krijgen. Dit zou meteen een extra troef zijn voor onze stad.”