Positief advies nachtvluchten schokt stadsbestuur en actiegroep
Milieuvergunningscommissie ziet geen graten in vertienvoudiging nachtbewegingen
Het stadsbestuur van Oostende en de actiegroep WILOO zijn niet te spreken over het positieve advies dat de provinciale milieuvergunningscommissie maandag heeft gegeven aan de Oostendse luchthaven. In dat advies zegt de commissie dat er jaarlijks 7.300 nachtvluchten mogelijk zijn vanop de luchthaven, dat komt neer op zo'n twintig per nacht. Zowel het stadsbestuur als de actiegroep dreigen naar de Raad van State te stappen als de bestendige deputatie, die de uiteindelijke goedkeuring moet verlenen, het advies volgt.
Het stadsbestuur van Oostende reageert verbolgen op het advies dat de provinciale milieuvergunningscommissie heeft uitgebracht over de nieuwe milieuvergunningsaanvraag van de Oostendse luchthaven. De stijging van het aantal nachtvluchten tot 7.300, die volgens dat advies mogelijk is, staat haaks op de wensen van het stadsbestuur. "Wij wilden net een vermindering van de huidige twee nachtbewegingen inlassen in de nieuwe vergunning tot 2024. Er is vanaf 2005 in de nieuwe vergunning een vertienvoudiging voorzien, en dat is onaanvaardbaar", zegt Milieuschepen Yves Miroir (SP.A).
Miroir kondigde aan dat er politiek overleg komt met de bestendige deputatie, die de vergunning uiteindelijk moet goedkeuren. "Omdat de bestendige deputatie meestal het advies van de commissie volgt, baart dit dossier ons bijzonder veel zorgen", zegt hij. De bestendige deputatie heeft dezelfde politieke samenstelling als de bestuursmeerderheid in de badstad, een SP.A-CD&V-coalitie.
Het stadsbestuur zegt naar de Raad Van State te stappen als de vergunning er in deze vorm komt. Ook de actiegroep WILOO dreigt daarmee. Zij vinden het een onmenselijke beslissing. "Wij kunnen net als het stadsbestuur onze oren en ogen niet geloven, vooral wat betreft het aantal toegelaten nachtbewegingen", zegt WILOO-voorzitter Luc Daivier. "Die commissieleden zijn duidelijk niet goed wijs. Dit betekent de doodsteek voor de badstad en haar inwoners. Op basis van wat in de nieuwe vergunning staat krijgt de Oostendse luchthaven gewoon carte blanche", foetert Daivier.
"Als de bestendige deputatie dit advies volgt, dan stappen wij ook naar de Raad van State, want niet enkel de inwoners, maar ook de toeristen zullen het slachtoffer zijn van een vertienvoudiging van het aantal nachtvluchten."
Zowel de WILOO-voorzitter als Milieuschepen Miroir hebben bedenkingen bij de manier waarop het advies werd gegeven. Daivier: "Wij vermoeden dat de commissie sterk beïnvloed werd door de luchtvaartlobby, want nadat alle betrokken partijen aan bod kwamen, mochten wij allemaal ophoepelen, terwijl de luchthavendirectie achter gesloten deuren extra tijd kreeg om haar argumenten uit de doeken te doen." Schepen Yves Miroir reageert gematigder. Hij vindt het merkwaardig dat de provincie de aanvraag van Ostend Airport volledig overneemt. Hij heeft wel hoop dat de bestendige deputatie nog zal proberen tot een consensus te komen, zodat een procedureslag kan vermeden.