Oostendse luchthaven mikt op verdubbeling trafiek
Directeur Vanspauwen sluit intrede private partner niet uit
“Op twee tot drie jaar tijd zouden wij de trafiek op deze luchthaven moeten kunnen verdubbelen”, zegt Gino Vanspauwen, de Algemeen Directeur van de luchthaven Oostende-Brugge.
Hij rekent erop dat dit jaar op de luchthaven 140.000 ton aan goederen verwerkt wordt, tegenover 78.066 ton in 2003.
Deze luchthaven staat niet meer ter discussie. Ze blijft bestaan”, zegt Vanspauwen.
Hij verwijst daarmee naar de actiegroepen, zoals Wiloo, die de luchthaven liever kwijt dan rijk zijn.
“De politieke beslissing daarvoor werd ruim een jaar geleden genomen.” Vanspauwen rekent daarbij op voldoende vrijheid om van de Oostendse luchthaven een succes te kunnen maken.
Momenteel wordt gewacht op het oordeel van de bestendige deputatie van West-Vlaanderen over de nieuwe milieuvergunning.
De bestaande milieuvergunning loopt in het voorjaar van volgend jaar af.
“We hebben een milieu-effectenrapport laten opstellen, hoewel dat niet verplicht is.
Vijfendertig specialisten hebben zich daarover gebogen en de conclusie is dat de trafiek op deze luchthaven vertienvoudigd kan worden binnen de krijtlijnen van duurzame ontwikkeling.”
Maar Vanspauwen wil daar nog een flink stuk af doen.
Hij mikt binnen twee tot drie jaar op een verdubbeling van de trafiek.
Vrachtvervoer blijft voor hem de voornaamste groeipool voor de luchthaven.
In 2003 werd op de Oostendse luchthaven 78.066 ton behandeld.
Voor dit jaar rekent hij op 140.000 ton.
De beslissing van MK Airlines om zijn Britste thuisbasis in Manston te ruilen voor Oostende moet helpen om die ambitie waar te maken.
Vanspauwen rekent voor dit jaar op een stijging van de luchtvaartgebonden opbrengsten, de zogenaamde aëronautische opbrengsten, van 3,5 tot 6,7 miljoen euro.
Behalve het vrachtvervoer mikt Vanspauwen ook op een toename van de charteractiviteiten en de organisatie van lijnvluchten op de luchthaven.
Daarvoor rekent hij op dit ogenblik volop op Ryanair. De lagekostenmaatschappij beslist de komende maanden of ze vanuit Oostende naar Girona (Barcelona) en Rome zal vliegen.
Begin dit jaar nog schrapte Ryanair zijn vluchten vanuit Oostende naar Londen.
“Dat was niet omdat er te weinig volk op die vliegtuigen zat”, aldus Vanspauwen.
De ware reden volgens mij was dat de Ryanair hier geen overheidssubsidies kreeg.
Bovendien hebben de toerismediensten ook niet de inspanningen geleverd die ze beloofd hadden.
Nu is de situatie volgens Vanspauwen veranderd.
Na de veroordeling door de Europese Commissie wegen overheidssubsidies minder zwaar door.
Hij wijst er bovendien op dat Ryanair een contract met de luchthaven gesloten heeft voor 15 jaar.
Ze betalen nu nog altijd landingsrechten.
Volgens het contract hebben ze tot 14 januari om met een alternatief te komen.
Anders komt een einde aan het contract.
Daarover kan dan een regeling getroffen worden of de zaak kan uitgevochten worden voor de rechtbank.
Dat laatste wil ik vermijden.
De luchthaven van Oostende is nog steeds volledig in handen van de overheid, maar Vanspauwen sluit niet uit dat op termijn een private partner intreedt in het kapitaal.
Maar eerst moet de omvorming van de luchthaven tot een zogenaamd Extern Verzelfstandigd Agentschap afgerond worden.
De Vlaamse overheid stopt jaarlijks ongeveer zes miljoen euro aan investerings- en werkingsdotaties in het bedrijf.
Dat bedrag kan alleen omlaag als de luchthaven de kans krijgt om zich verder te ontwikkelen.
De werkingsdotatie van 2,55 miljoen euro volstaat op dit ogenblik net om de helft van de personeelskosten te dekken.
Bron: De Standaard