Zicht op zee én startbaan
Oostende wil 500 woningen op steenworp van luchthaven
OOSTENDE - Zicht op zee, zicht op de startbaan. Wordt dat de slogan om kopers te lokken voor 500 woningen die gebouwd worden op een boogscheut van de luchthaven?
De actiegroep Wiloo en Groen! zijn niet te spreken over de bouwplannen in een zone met geluidshinder.
Het stadsbestuur zegt dat de hinder niet overdreven mag worden en dat er dringend behoefte is aan huizen voor jonge gezinnen.
Even meegeven dat REPLO dit ook niet ziet zitten en dat op onze vraag om een bouwstop naar de luchthaven toe in te voeren radicaal werd afgewezen.
De gemeenteraad van Oostende heeft zich gisteravond gebogen over een Bijzonder Plan van Aanleg (BPA) dat vanaf 2005 de bouw van 500 woningen tussen de Duinkerkseweg en de Prins Roselaan mogelijk maakt.
Dat is op enkele honderden meters van de luchthaven van Oostende.
De actiegroep Wiloo, die een verbeten strijd voert tegen de luchthaven, is verbijsterd. “De wereld op zijn kop”, zegt voorzitter Luc Daivier, “elders onteigent men in de buurt van luchthavens, hier bouwt men bij.
En dat op een moment dat de luchthaven een nieuwe vergunningsaanvraag heeft gedaan om nog te groeien, zowel 's nachts als overdag.
Het staat vast dat er vele gehinderden bijkomen.”
Het Oostendse gemeentebestuur verdedigt de plannen.
“Die zone is ons enige woonuitbreidingsgebied op het gewestplan”, zegt de schepen van Ruimtelijke Ordening, Bart Bronders (SP.A).
“Volgens het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen zijn we verplicht 7.000 wooneenheden te creëren tegen 2007.”
Maar woningen bouwen in een hinderzone, dat is toch vragen om problemen?
“Wie daar gaat wonen, zal weten waar hij aan toe is. We zullen verplichten dat de huizen goed geïsoleerd worden.
Maar men moet de vliegtuighinder niet overdrijven.
Er zijn wijken die dichter op de vliegroutes liggen en daar krijgen we geen klachten van binnen.
Vanuit Oostende zijn er welgeteld twee nachtvluchten en een tiental dagvluchten.
Dat heeft hier niet het kaliber van Zaventem, hé.
Zelfs met een toekomstige groei blijft het een kleinschalige luchthaven.”
“Je moet als stadsbestuur de afweging maken”, zegt Bronders.
“De Oostendse bevolking veroudert.
Willen we jonge gezinnen aantrekken, dan moeten we hun betaalbare woongelegenheid aanbieden.
Elders in Oostende zijn de mogelijkheden uitgeput.”
Ook de VLD-oppositie steunt het BPA-voorstel.
“Ze moeten niet overdrijven”, zegt het raadslid Bart Tommelein.
“Die nieuwe wijk ligt pal voor mijn deur en ik heb geen lawaaihinder.
Als de wind slecht zit af en toe een beetje kerosinegeur.”
“Oostende is een economisch kerkhof”, stelt Tommelein vast.
“We moeten de luchthaven de kans geven zich te ontwikkelen.
Het is tekenend dat iedereen wel de lusten wil van een luchthaven - werkgelegenheid, reizen - maar niet de lasten.”
Alleen het Groen!-raadslid Wilfried Inghelbrecht plaatst ernstige kanttekeningen.
“Die 500 woningen liggen allemaal in de zone van de potentieel ernstig gehinderden.
Volgens de milieuvergunning mochten er geen ernstig gehinderden meer bijkomen.
Die voorwaarde is nu al geschonden en er dreigen er met de nieuwe wijk nog 1.500 bij te komen.
Dat ze zich niet verschuilen achter de bestemming op het gewestplan: het stadsbestuur heeft zelf om de wijziging gevraagd.”
“De stad moet maar eens kiezen”, vindt Inghelbrecht.
“Ofwel wonen ofwel een luchthaven. Maar men probeert de kool en de geit te sparen.”
Het Groen!-raadslid staat alleen met zijn politiek verzet. Hij zet daarom alles op de strijd tegen de nieuwe vergunningsaanvraag.
“Die wil een stijging naar zestien nachtvluchten en een verveelvoudiging van de dagtrafiek en de passagiersaantallen. The sky is the limit, lijkt het wel.
Onaanvaardbaar.”